Wpis ten kieruję do nauczycieli polonistów, którzy stanęli przed wyzwaniem nauczania dzieci z Ukrainy języka polskiego, a wcześniej nie uczyli języka obcego. Jest to bardzo skrócona definicja nauczania języków obcych, która wprowadzi Was choć troszkę do świata lektorów języków obcych.
Nauczanie języka obcego ma swoją specyfikę. Uczymy na poziomach od A1 do C2


Każdy poziom to odrębny blok składający się z odpowiedniej leksyki, zagadnień gramatycznych i umiejętności, które powinien opanować uczeń, zanim przejdzie do kolejnego etapu.
I przykładowo ucząc na poziomie A1- elementarnym- skupiamy się na otaczającym świecie, chcemy, aby nasz uczeń potrafił się przedstawić, zareagować na pozdrowienie, potrafił zadawać proste pytania dotyczące wieku, kraju pochodzenia, miejscu zamieszkania, sposobów spędzania wolnego czasu, hobby. Chcemy, aby uczniowie potrafili złożyć zamówienie w restauracji czy barze i zrobili zakupy. Na tym poziomie uczeń powinien opanować ok. 800 podstawowych słówek i poznać podstawowe struktury gramatyczne takie jak odmianę podstawowych czasowników, zaimki osobowe, liczebniki czy przeczenia.
Takie przykładowe programy można znaleźć pod tym linkiem.
Języka obcego uczymy w zakresie czterech sprawności: słuchania, czytania, pisania i mówienia. Dwie pierwsze sprawności są receptywne, niezwykle ważne do opanowania, dzięki którym uczeń przejdzie płynnie do dwóch kolejnych, czyli produktywnych, gdzie samodzielnie będzie tworzył wypowiedzi ustne i pisemne. Na początku chcemy, aby uczniowie zrozumieli tekst globalnie, czyli o czym był, jakiego tematu dotyczył, w drugim kroku będziemy oczekiwali, że uczniowie zrozumieją tekst selektywnie, więc wyciągną z niego te istotne i najważniejsze informacje. Aby osiągnąć te cele będziemy stosowali różnego rodzaju ćwiczenia przed, w trakcie i po wysłuchaniu nagrania czy przeczytaniu tekstu. W tym miejscu chciałabym polecić aplikację, z której korzystam od bardzo wielu lat quizlet. Aplikacja ta prowadzi uczącego się krok po kroku od zapoznania z nowym materiałem- fiszki, przez naukę skutecznego zapamiętywania, nauki pisowni, rozumienia ze słuchu do testu. Posiada również wbudowane gry: dopasowania i grawitację, dzięki którym uczeń bawiąc się utrwala poznane słówka. Przygotowałam taki quiz z kolorów, zachęcam do wypróbowania https://quizlet.com/_bgd1su?x=1qqt&i=18ckkm
Takie zestawy możemy tworzyć sami lub korzystać z ogromniej bazy quizletu. Pamiętajmy tylko, żeby nie wprowadzać zbyt wielu nowych słówek na lekcji, taka optymalna ilość to ok. 7 nowych słówek.
Marzenna Wojtkowiak– doradca metodyczny KPCEN w Bydgoszczy, przygotowała kilka krótkich scenariuszy lekcji języka polskiego dla dzieci, aby ułatwić nauczycielom pracę.
Teraz tyko trzeba wybrać podręcznik, z którym chcemy pracować i który ułatwi nam zrealizowanie zadania: nauki języka polskiego.
Utworzyłam kolekcję przydatnych stron, na których można znaleźć informacje o podręcznikach i materiały dotyczące nauczania języka polskiego jako obcego: