Koniec roku szkolnego to doskonała okazja do tego, żeby spędzić lekcje poza salą lekcyjną.
Świeże powietrze i naturalne światło sprzyjają skupieniu, co może poprawić jakość nauki i zapamiętywania a kontakt z naturą działa relaksująco, co może pomóc w przełamywaniu barier językowych, zwłaszcza u uczniów nieśmiałych. A przede wszystkim przebywanie poza klasą sprzyja budowaniu relacji i pracy zespołowej w luźniejszej atmosferze.
Warto wykorzystać zalety nauki na zewnątrz i zagrać np. w „biegane dyktando”, czyli gra językowa której jedną z głównych jest połączenie nauki z ruchem, co sprzyja lepszemu zapamiętywaniu i zwiększa zaangażowanie uczniów. Uczniów dzielimy na zespoły 2-3 osobowe. Jedna osoba znajduje się w pewnej odległości od przyczepionej kartki z tekstem a dwie pozostałe biega od kartki do tej osoby, która ma za zadanie notować to, co dyktują mu dwie pozostałe osoby z grupy. cwiczenie to aktywuje zarówno ciało, jak i umysł, dzięki czemu uczniowie uczą się ortografii i poprawnej pisowni w sposób angażujący i mniej monotonny.
Dzięki takiej aktywności fizycznej uczestnicy są bardziej pobudzeni, skupieni i chętni do działania, a rywalizacja i zabawa wzmacniają motywację do nauki.
Stacje dydaktyczne- ciekawa metoda na przećwiczenie zagadnień zrealizowanych w trakcie całego roku szkolnego.
Stacje dydaktyczne to forma zajęć, w której uczniowie poruszają się między różnymi punktami (stacjami) rozmieszczonymi w terenie – na boisku, szkolnym ogrodzie czy w parku. Przy każdej stacji czeka na nich konkretne zadanie językowe: zagadka, ćwiczenie komunikacyjne, gra słowna, kod QR z nagraniem lub krótka rozmowa do przeprowadzenia.
Poniżej prezentuję 10 stacji z języka niemieckiego na poziomie A1
Schnitzeljagd (czyli niemiecka wersja gry w podchody lub gry terenowej ze wskazówkami) to świetna zabawa językowa, szczególnie na świeżym powietrzu. Jej główna zaleta: łączy naukę języka z ruchem, logicznym myśleniem i przygodą, dzięki czemu uczniowie uczą się naturalnie, w kontekście i z dużym zaangażowaniem. Uczniowie mają za zadanie odnaleźć w okolicy rzeczy z zadania np. pająka, biedronkę czy kwiatek.
„Find someone who…”– to klasyczna i bardzo skuteczna forma aktywności językowej. Jej główną zaleta: możliwość autentycznej komunikacji w języku obcym i aktywizacja uczniów do zadawania pytań, słuchania i reagowania, co rozwija kompetencje komunikacyjne w praktyce.