Jeśli pracujesz z dużą grupą na zajęciach, z pewnością zauważyłeś, że niektórzy uczestnicy mają naturalną tendencję do milczenia. Mogą być nieśmiali, introwertyczni lub po prostu nie czują się swobodnie w większym gronie. Co wtedy zrobić? Jak zachęcić każdego do aktywnego udziału w dyskusji i wyrażania swoich myśli? Warto poznać metodę „Kugellager”, która może być odpowiedzią na ten problem.
Nazwa „Kugellager” pochodzi z języka niemieckiego i oznacza „łożysko kulkowe”. Chociaż brzmi technicznie, metoda ta odnosi się do dynamicznej formy pracy, która pozwala każdemu uczestnikowi na swobodne wypowiedzenie się w małych grupach, zanim zostanie poproszony o zabranie głosu w większym gronie.
Celem tej metody jest aktywizacja uczniów, rozwijanie ich umiejętności komunikacyjnych oraz umożliwienie interakcji z wieloma partnerami w krótkim czasie, ćwiczenie swobodnego mówienia i aktywnego słuchania w grupie.
Podstawą tej techniki jest rozmowa jeden na jeden. Uczestnicy ustawiają się w dwóch kręgach – wewnętrznym i zewnętrznym – w taki sposób, aby osoby w kręgu zewnętrznym znajdowały się naprzeciwko osób z kręgu wewnętrznego. Dzięki temu każdy uczestnik ma partnera do rozmowy, a co chwilę zmienia się rozmówca.
To świetna metoda przy dużych grupach, ponieważ daje możliwość aktywnego uczestnictwa w lekcji. Umożliwia każdemu, nawet najbardziej nieśmiałemu uczestnikowi, aktywne uczestnictwo w rozmowie i wyrażenie swojego zdania. Dzięki niej milczek może stać się gadułą – nie przez przymus, ale przez stworzenie atmosfery, w której poczuje się swobodnie i bezpiecznie.