Skip to content

dobralekcja.edu.pl

strona dla nauczycieli języków obcych

Menu
  • Strona główna
  • O mnie
  • Materiały na lekcje
  • Polityka prywatności
Menu

Gamifikacja czy może grywalizacja?

Posted on 20 marca 2022 by Agnieszka Obrocka-Hoc

Gamifikacja lub grywalizacja to wykorzystanie gier i technik projektowania gier w procesie dydaktycznym. Jest to sprawdzona metoda w korporacjach, gdzie jest wykorzystywana do motywowania i angażowania do lepszej i cięższej pracy, efektywnego rozwiązywania problemów i współpracy. Ma skutecznie prowadzić do realizacji pożądanych celów.

Gamifikacja w edukacji jest wykorzystywana przez nauczyciela w celu zmotywowania uczniów do nauki poprzez odpowiednie konstruowanie i dobór zadań edukacyjnych. Zadania te mogą być wykonywane indywidualnie lub w grupach, powinny stanowić wyzwanie, mogą zawierać element rywalizacji a ich wykonanie jest nagradzane (np. poprzez zdobycie odznaki, punktów, pieczątki itp.). Wszystko w myśl zasady- nauka jest przyjemnością i jest to wystarczający powód do uczenia się.

Jakie są elementy grywalizacji, które możemy wykorzystać przy projektowaniu naszej gry:

  • Zadania i wyzwania – czym już dysponujemy, co możemy wykorzystać
  • „Pasek” postępu
  • Poziomy trudności
  • Rangi
  • Punkty
  • Nagrody
  • System komunikacji

Gra powinna spełniać kilka istotnych warunków:

– warunek wygranej – użytkownik powinien wiedzieć kiedy wygra;

– cel, czyli co gracz ma osiągnąć, aby wygrać (niekoniecznie jeden raz);

– akcję, czyli działanie, którego oczekujemy od gracza w konkretnym momencie;

– przeszkody, czyli trudności, które gracz napotka przy próbie osiągnięcia celu;

– reguły i ograniczenia, na które gracz powinien zwracać uwagę podczas gry.

Jak to wygląda w praktyce? Początki wydają się trudne. Przede wszystkim podczas projektowania gry trzeba określić sobie ramy czasowe, na ile etapów chcemy podzielić daną grę, jak będzie wyglądała punktacja, określić cele do każdego etapu. Dobrze kiedy gra posiada fabułę, ale myślę, że nie jest to najważniejsze. Zamieszczam dwie propozycje gier. Pierwsza trwa 4 tygodnie druga 6. Wykorzystuję w nich różne zadania: takie które uczeń może wykonać online i na papierze.

Der Alltag- gra edukacyjna klasa 7a autorstwa Agnieszka Obrocka Hoc
Zostań mistrzem autorstwa Agnieszka Obrocka Hoc

A jak wygląda punktacja? Można ją zrobić na dwa sposoby: stworzyć tabelę na punkty na papierze i zawiesić w klasie lub utworzyć taką tabelkę w excelu. W obu przypadkach uczniowie sami wpisują sobie punkty i są przy tym uczciwi, nie musimy się martwić, sami siebie świetnie pilnują.

Gram z moimi uczniami już drugi rok, to świetna zabawa, wymaga ode mnie trochę pracy ale efekt jest wart zachodu.

Ostatnie wpisy

  • Lekcja z filmem: Coco der Neugierige Affe-Der Frühling ist da
  • Problem Based Learning- nauczanie problemowe- nowoczesne podejście do efektywnego uczenia się
  • Świąteczna księga kreatywności – tworzymy Lapbooki!
  • Europejski Dzień Języków Obcych
  • Metoda „Kugellager”- jak z milczka zrobić gadułę?

Najnowsze komentarze

Brak komentarzy do wyświetlenia.

Archiwa

  • kwiecień 2025
  • luty 2025
  • grudzień 2024
  • wrzesień 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022

Kategorie

  • AI
  • ćwiczenia
  • dokumenty Google
  • lekcja
  • metodyka
  • narzędzia TIK
  • warsztaty
© 2025 dobralekcja.edu.pl | Powered by Superbs Personal Blog theme
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.Zgoda