Gamifikacja lub grywalizacja to wykorzystanie gier i technik projektowania gier w procesie dydaktycznym. Jest to sprawdzona metoda w korporacjach, gdzie jest wykorzystywana do motywowania i angażowania do lepszej i cięższej pracy, efektywnego rozwiązywania problemów i współpracy. Ma skutecznie prowadzić do realizacji pożądanych celów.
Gamifikacja w edukacji jest wykorzystywana przez nauczyciela w celu zmotywowania uczniów do nauki poprzez odpowiednie konstruowanie i dobór zadań edukacyjnych. Zadania te mogą być wykonywane indywidualnie lub w grupach, powinny stanowić wyzwanie, mogą zawierać element rywalizacji a ich wykonanie jest nagradzane (np. poprzez zdobycie odznaki, punktów, pieczątki itp.). Wszystko w myśl zasady- nauka jest przyjemnością i jest to wystarczający powód do uczenia się.
Jakie są elementy grywalizacji, które możemy wykorzystać przy projektowaniu naszej gry:
- Zadania i wyzwania – czym już dysponujemy, co możemy wykorzystać
- „Pasek” postępu
- Poziomy trudności
- Rangi
- Punkty
- Nagrody
- System komunikacji
Gra powinna spełniać kilka istotnych warunków:
– warunek wygranej – użytkownik powinien wiedzieć kiedy wygra;
– cel, czyli co gracz ma osiągnąć, aby wygrać (niekoniecznie jeden raz);
– akcję, czyli działanie, którego oczekujemy od gracza w konkretnym momencie;
– przeszkody, czyli trudności, które gracz napotka przy próbie osiągnięcia celu;
– reguły i ograniczenia, na które gracz powinien zwracać uwagę podczas gry.
Jak to wygląda w praktyce? Początki wydają się trudne. Przede wszystkim podczas projektowania gry trzeba określić sobie ramy czasowe, na ile etapów chcemy podzielić daną grę, jak będzie wyglądała punktacja, określić cele do każdego etapu. Dobrze kiedy gra posiada fabułę, ale myślę, że nie jest to najważniejsze. Zamieszczam dwie propozycje gier. Pierwsza trwa 4 tygodnie druga 6. Wykorzystuję w nich różne zadania: takie które uczeń może wykonać online i na papierze.
Der Alltag- gra edukacyjna klasa 7a autorstwa Agnieszka Obrocka Hoc Zostań mistrzem autorstwa Agnieszka Obrocka HocA jak wygląda punktacja? Można ją zrobić na dwa sposoby: stworzyć tabelę na punkty na papierze i zawiesić w klasie lub utworzyć taką tabelkę w excelu. W obu przypadkach uczniowie sami wpisują sobie punkty i są przy tym uczciwi, nie musimy się martwić, sami siebie świetnie pilnują.
Gram z moimi uczniami już drugi rok, to świetna zabawa, wymaga ode mnie trochę pracy ale efekt jest wart zachodu.