Nauczyciele mają w zwyczaju zapoznawać swoich uczniów z przedmiotowym systemem oceniania, przypominają o obowiązkach i zasadach, spisują kontrakty. Lekcje takie budują bariery, zniechęcają, nudzą. Najlepiej byłoby skrócić te czynności do niezbędnego minimum i pomyśleć o nawiązaniu relacji z klasą, o chwili oddechu przed prawdziwą nauką.
Propozycja 1
Wykreślanki z imionami dzieci z klasy. Możemy je szybko przygotować na wordwall, zagrać z dziećmi wykorzystując tablicę interaktywną lub taką wykreślankę wydrukować dla każdego
wersja do druku
Propozycja 2
Mapa wspomnień do której stworzenia możemy wykorzystać dysk googla i stworzyć prezentację- każdy podchodzi do tablicy interaktywnej i dodaje zdjęcie z internetu, przedstawiające miejsce w którym był lub co robił. Prosimy uczniów, aby zadawali sobie nawzajem pytania dotyczące ich wakacji. Na przykład: „Gdzie byłeś na wakacjach?” lub „Co było najbardziej interesującego podczas twojego letniego wypoczynku?”
https://docs.google.com/presentation/d/1L7RP3lVNL0UFemvnIzWLsV5aVO4H01pS-TLj9nlwq3k/edit?usp=sharing
Propozycja 3
„Piszę do siebie list” – Uczniowie piszą do siebie listy, które przechowa do końca roku nauczyciel. W listach dzieci opiszą swoje cele na ten rok szkolny, co chciałyby osiągnąć, jakie mają marzenie, jakie mają oczekiwania.
Propozycja 4
„Jak dobrze się znamy?” – gra integracyjna, pozwalająca przełamać lody. Każdy uczestnik zabawy mówi o sobie 3 rzeczy, z których jedna jest nieprawdziwa. Zadaniem reszty, jest odgadnięcie, która informacja jest fałszywa.
Pierwsza lekcja po wakacjach powinna być przyjemna i relaksująca, aby uczniowie mogli spokojnie wrócić do rytmu szkolnego.