Słuchanie to pierwsza i najważniejsza umiejętność pozwalająca opanować język obcy. Sprawność ta jest podstawą samodzielnych wypowiedzi, a także samodzielną i niezbędną w komunikacji umiejętnością językową.
Rozumienie ze słuchu jest nam potrzebne w takich sytuacjach jak oglądanie TV czy słuchanie radia, zapowiedzi na dworcach kolejowych czy lotniskach, słuchania podcastów, wykładów czy słuchania rozmówcy w trakcie rozmowy przez telefon.
Uczniowie będą słuchać skutecznie, jeśli pozwoli na to ich znajomość dźwięków, wyrazów i struktur gramatycznych.
Najważniejszy jest zasób słownictwa. Aby zrozumieć dobrze nagranie czy rozmowę, uczeń powinien dysponować zasobem słownictwa wynoszącym ok 2500 słów.
Regularne słuchanie:
- Ćwiczy uwagę i koncentrację
- Uczy rozpoznawania różnic w intonacji
- Pomaga rozpoznać i zrozumieć konstrukcje gramatyczne
- Uczy nowych słów i wyrażeń
- Motywuje do nauki, jeśli jest skuteczne
Nauczyciele powinni zaznajomić swoich uczniów ze strategiami uczenia się rozumienia ze słuchu, gdyż jest to proces długotrwały:
- słuchać muzyki w języku obcym, osłuchiwać się biernie z językiem, być z nim na co dzień podczas robienia innych rzeczy: sprzątania, jazdy autobusem czy przepisywania lekcji
- aktywne słuchanie, czyli praca z nagraniem, kiedy skupiamy się na konkretnych wyrażeniach, strukturach gramatycznych, kiedy je powtarzamy i używamy w kontekście
- słuchanie rzeczy, które nas interesują: osoby grające w gry online na międzynarodowych platformach komunikują się ze sobą w języku obcym, przez co szybciej się uczą,
- oglądanie filmów np. instruktażowych w języku obcym zmusza do nauki tego języka- uwaga: wyłączamy napisy!
- wracanie do tego samego nagrania, powtarzanie to klucz do sukcesu
Moje ulubione aplikacje, dzięki którym możemy ćwiczyć z naszymi uczniami umiejętność słuchania, przygotowywać zestawy do samodzielnej pracy, wspierać autonomię uczenia się, kiedy to uczeń staje się odpowiedzialny za własną naukę:
A tu kolekcja zadań online z języka niemieckiego i angielskiego, do wykorzystania na lekcjach: