Lapbook to samodzielnie wykonana przez ucznia książeczka z zebranymi informacjami na dany temat. Są one przedstawione na różne sposoby: zdjęcia, wykresy, opisy, listy, ruchome elementy, otwierane okienka, zagadki, quizy, kolorowanki, diagramy, słówka- wszystko to, co tylko dziecko sobie wymyśli, nie ma ograniczeń, to miejsce na kreatywność, pomysłowość i dobrą zabawę. To motywujący i angażujący sposób na poszukiwanie informacji i naukę niemal wszystkimi zmysłami. To również rozwijanie umiejętności decydowania o przydatności danej informacji i pomysł na jej zaprezentowanie. To dzięki temu nauka staje się przyjemna i efektywna.
Lapbooki to świetna zabawa i forma nauki zarówno dla małych jak i starszych dzieci. Na lekcjach języków obcych możemy je zastosować do podsumowania wiadomości, powtórzenia słownictwa lub gramatyki, wprowadzenia do nowego działu lub do lekcji realioznawczych.
Chcąc wykorzystać tą metodę na lekcji języka musimy zastanowić się, czy chcemy aby uczniowie sami wykonali wszystkie elementy do lapbooka, czy przygotujemy dla nich przykłady i wzory, czy wyznaczymy zagadnienia, które muszą się znaleźć w projekcie, czy zostawiamy uczniowi swobodę decyzji, czy pracujemy na lekcji czy może uczeń wykonuje lapbooka w domu.
Do wykonania lapbooka potrzebne będą:
- brystol w rozmiarze A3 (złożony tak, aby jego brzegi stykały się na środku) lub tekturowa wiązana teczka
- kolorowe kartki
- nożyczki
- klej, taśma klejąca lub spinacz
- mazaki lub kredki
- dziurkacz lub szczypce do robienia otworów
- opcjonalnie drukarka i graficzne wzory do drukowania, takie jak ramki, kieszonki, wskazówki itp., naklejki, cekiny, stempelki
Zbliżają się Święta Bożego Narodzenia i zrobienie takiego świątecznego lapbooka możemy zaproponować naszym uczniom. Przygotowałam materiały do wykonania takiego lapbooka na lekcji języka niemieckiego w szkole podstawowej. Poniższe elementy można wydrukować i wykorzystać w uczniowskich książeczkach. To tylko propozycja na wykorzystanie już nabytej wiedzy i poszerzenie jej o nowe słownictwo związane ze świętami.
Do wykonania grafik wykorzystałam canvę
Część 1: Strona tytułowa
Uczniowie mają do wyboru 3 ilustracje. Wybierają jedną, kolorują, podpisują i naklejają na stronie tytułowej: na drzwiczkach do lapbooka
Część 2: Ten lapbook należy do …
Element gwiazdka- po wycięciu, narysowaniu siebie i złożeniu rogów do środka otrzymujemy rodzaj kwiatka z rozkładanymi listkami
Część 3: Świąteczne słówka
Uczniowie podpisują obrazki- jako podpowiedz mogą zeskanować kod QR który przeniesie ich na stronę quizleta ze świątecznym słownictwem. Słówka można porozcinać, ułożyć z nimi quiz lub krzyżówkę- uczniowie mogą zdecydować, jak zaprezentować nowe słówka
Część 4: Świąteczne ABC
Zadnie polega na znalezieniu świątecznego słówka na daną literkę alfabetu
Część 5: List do Świętego Mikołaja
uczniowie piszą samodzielnie lub uzupełniają list do św. Mikołaja właściwymi informacjami
Część 6: Świąteczne menu
Uczniowie wymyślaja świąteczne menu
Część 7: Ulubiona kolęda
Uczniowie wybierają ulubioną piosenkę świąteczną i ją prezentują
Część 8: Święta w moim domu
Uczeń opisuje, jak wyglądają święta w jego domu- 3 okienka są już wypełnione, składa tych 2 części taką miniksiążeczkę i wkleja do lapbooka
Dodatkowe elementy graficzne do lapbooka