Czym jest nauka na stacjach (Stationenlernen lub Lernen an Stationen)? Kiedy warto zastosować tą metodę? Do kogo jest ta metoda? Jakie są jej wady i zalety? Dla jakiej grupy wiekowej? Jak przygotowywać stacje? Na te pytania postaram się odpowiedzieć w niniejszym wpisie.
Nauka na stacjach jest formą otwartej lekcji, podczas której uczeń sam podejmuje decyzje dotyczące tego czego się będzie uczył, w jakim tempie, jakie zadania wybierze i na koniec sam oceni swoje postępy. Jest to więc tak zwana autonomia uczenia się.
Skuteczna metoda nauki na stacjach wymaga od nauczyciela sporego nakładu pracy, pomysłowości podczas konstruowania zadań oraz czasu, co może zniechęcać do podjęcia wysiłku, jednak zapewniam, że warto.
Warto, ponieważ:
- uczniowie są aktywni podczas lekcji, zmieniają miejsca swojej aktywności, ponieważ w klasie w różnych miejscach znajdują się zadania do wykonania
- uczniowie nie odczuwają stresu związanego z wykonywaniem zadań, nie muszą wykonać wszystkich zadań, sami decydują czego chcą się uczyć lub co chcą powtórzyć, eliminujemy przez to element poczucia klęski, co sprzyja nauce
- zajęcia są dla uczniów atrakcyjne, nie ma na nich nudy, uczniowie są zaangażowani w rozwiązywanie zadań
- uczniowie lubią wyzwania, gry i rywalizację
- uczniowie nabierają pewności siebie, uczą się samodzielności, przejmują kontrolę nad własnym procesem uczenia się, stają się za siebie odpowiedzialni
- uczniowie stają się wobec siebie krytyczni, potrafią dostrzec swoje mocne i słabe strony, zaczynają wyciągać wnioski, poznają właściwe dla siebie strategie uczenia się poprzez rozwiązywanie różnorodnych zadań
Metoda wymaga przeorganizowania przestrzeni: w sali lekcyjnej ustawiamy stoliki w taki sposób, aby tworzyły osobne „wyspy”, każda taka „wyspa” to inne zadanie. Na stoliku ustawiamy kartkę z informacją, która to stacja, zostawiamy tu zadanie wraz z instrukcją wykonania. Możemy tu również zostawić przygotowane odpowiedzi do zadania- żeby uczeń po wykonaniu zadania, mógł od razu sprawdzić rozwiązania. Ja jednak przyczepiam za pomocą magnesów karty z odpowiedziami na tablicy, do której uczniowie muszą podejść, żeby sprawdzić poprawność odpowiedzi- im więcej ruchu tym lepiej. Możemy również stworzyć osobny stolik, na którym znajdą się na odpowiedzi do wszystkich zadań ze stacji. Uczniowie sami decydują od której stacji zaczną i czy zrobią wszystkie, czy tylko te wybrane. Zależy to również od tego w jakim tempie pracuje każdy uczestnik zabawy, ważne, żeby nie czuł presji czasu i pracował w swoim tempie. Każdy uczeń otrzymuje również kartę samooceny, gdzie sam się ocenia.
Uczniowie pracują samodzielnie, w parach lub małych grupach. Metodę można stosować do powtórzenia i utrwalenia materiału lub do wprowadzenia nowego.
Metodę możemy stosować na każdym przedmiocie i w każdej grupie wiekowej. Podczas zajęć nauczyciel pełni rolę obserwatora, nie ingeruje w proces dydaktyczny. Daje uczniom szansę na samodzielność.
Chciałabym zaprezentować przykład takiej lekcji na podstawie opracowanych materiałów do lekcji powtórzeniowej z języka niemieckiego „Mein Körper und meine Gesundheit” dla klasy 7, pracującej z podręcznikiem Nowej Ery „Deutschtour fit 8”. Uczniowie są początkujący, języka niemieckiego uczą się od roku.
Stacja 1- do przygotowania zadania wykorzystałam darmowy generator wykreślanek. Zadaniem uczniów jest znalezienie i zakreślenie słówek oznaczających części ciała
Stacja 2- drugie zadanie to chmura wyrazowa stworzona w answergarden. Uczniowie wyszukują w niej słówka, wypisują je, podając dodatkowo rodzajnik
Stacja 3- to ćwiczenie utworzone w lerningapps Jest to dialog „U lekarza”, który uczeń ma ułożyć we właściwej kolejności. To zadanie uczniowie rozwiązują na swoich smartfonach skanując kod QR
Stacja 4- zostało tu wykorzystane ćwiczenie ze strony de.islcollective.com polegające na zamienie rzeczownika na zaimek osobowy w bierniku
Stacja 5- uczeń wyszukuje i zakreśla w zdaniach zaimki osobowe w celowniku
Stacja 6- zadanie do pisania ze strony www.fraumohrsrasselbande.at polegające na opisaniu dolegliwości na podstawie obrazka
Stacja 7- kolejne zadanie z QR kodem- dopasowanie nazw leków do fotografii
Stacja 8- zadanie ćwiczące rozumienie ze słuchu- piosenka „Körperteil Blues” przygotowana na edpuzzle.com/ Uczniowie słuchają i wybierają właściwą odpowiedź- czyli „Jaką część ciała usłyszałeś?”
Stationen- Gesundheit autorstwa Agnieszka Obrocka HocMateriał do pobrania w formie pdf:
Jak przygotować stacje w miarę szybko? Na przygotowane karty z numerami stacji wklejamy zadania adekwatne do możliwości ucznia oraz różnorodne i na różnych poziomach, tak, aby każdy znalazł coś dla siebie. Oto przykład takiej szybszej pracy: zestaw na poziomie a1, dla uczniów klasy 7 rozpoczynających naukę z językiem niemieckim.