WIMMELBILDER- to takie obrazki, na których dużo się dzieje i na których ukryte są pewne elementy, które należy odszukać. Na lekcjach języków obcych mogą to być konkretne słówka, które chcemy przećwiczyć, z którymi uczniowie mają ułożyć zdania lub napisać historię, możemy z ich pomocą przećwiczyć konkretne struktury gramatyczne. Mogą być wprowadzane na początku lekcji jako rozgrzewki językowe lub w trakcie zajęć jako energizery. Możemy na nich zbudować całą lekcję. Pomysłów jest takie wiele ilu jest nauczycieli. Najważniejsze jest to, że takie obrazki stwarzają możliwość do kreatywnej pracy a dodatkowo przyczyniają się do lepszego zapamiętywania nowych treści.
Jak pracować z Wimmelbilder na lekcji? Oto kilka propozycji:
- Obrazki służą pobudzeniu czy też aktywizowaniu słownictwa poprzez zadanie pytania „Co widzisz?”. Uczeń może odpowiedzieć w zależności od swoich umiejętności pojedynczym słówkiem „pies”, „sanki”, „bałwan”, „rzucanie śnieżkami”, krótkim zdaniem: „Chłopiec zjeżdża na sankach”, a nawet stworzyć całą historię.
- Nauczyciel pyta „Gdzie jest…?” a uczeń pokazuje rzecz lub zdarzenie. Nauczyciel sam steruje zajęciami, zadając pytania w taki sposób, aby dać szansę każdemu dziecku na udzielenie odpowiedzi, co wzmocni jego poczucie wartości.
- Uczeń odpowiada słownie lub pisemnie na postawione przez nauczyciela pytania np.:”Co robi chłopiec w czapce w czerwono-niebieskie paski?”, „Dlaczego jego pies nie chce iść na spacer?” „W jakim nastroju jest chłopiec?” itd.
- Wimmelbilder nadają się również do poszerzania słownictwa. Podczas pracy w grupach uczniowie wyszukują nowe słówka, budują z nimi zdania lub tworzą interaktywne gry np. wykorzystując do tego celu educaplay. Uczniowie mogą zaznaczać nowe słówka na obrazku doklejając karteczki samoprzylepne lub tworząc mapy myśli, dzieląc słownictwo np. na rzeczowniki, czasowniki, przymiotniki lub od słowa „Zima” tworzyć podkategorie: „Zabawy”, „Pogoda”, „Ciuchy” itp.
- Uczniowie mogą odgrywać scenki z obrazka w parach lub grupach i stworzyć taki „żywy” Wimmelbild
- Zabawa w zapamiętywanie jak największej ilości szczegółów w określonym czasie, np. uczniowie oglądają obrazek przez 2 minuty a następnie wypisują w grupach jak najwięcej zapamiętanych rzeczy w ciągu 5 minut- koniec wyznacza dźwięk budzika.
- Nauczycielowi może również zależeć na konkretnych elementach na obrazku, które może zaznaczyć już wcześniej i poprosić uczniów o wyszukanie wyrazów w słowniku i podaniu ich znaczeń.
Gdzie znaleźć Wimmelbilder?
- Pinterest jest doskonałym miejscem na znalezienie interesujących obrazków przykładowa tablica z pomysłami
- Strona dafideen z bazą obrazków gotowych do wykorzystania na lekcji
- Strona twórcy Wimmelbilder Marian M. Schönfeld
- Wydawnictwo Kölln-Welt
- akcja #illustratorenfürflüchtlinge z obrazkami do kolorowania dla dzieci uchodźców
Przykład wykorzystania obrazków na lekcji języka niemieckiego w klasie 7 (poziom A1) dla przećwiczenia użycia przyimków lokalizacyjnych. Tworząc materiał na lekcje korzystałam z takich aplikacji jak Quizlet, gdzie można tworzyć zastawy bazujące na obrazkach a także z aplikacji educaplay.
Ich beschreibe das Zimmer autorstwa Agnieszka Obrocka HocObrazek na zdjęciu tytułowym pochodzi ze strony https://www.outsetmedia.com/
Na koniec chciałabym polecić książkę, do której sięgam z sentymentem: „Wörter – Bilder – Situationen: zu 20 Sachfeldern für die Grundstufe Deutsch als Fremdsprache”, która ukazała się po raz pierwszy w 1983 roku i do dziś pozostaje aktualną i wartościową pozycją w mojej biblioteczce. Książka zawiera 20 działów tematycznych, na które składają się obrazki i słówka wraz ze wskazówkami metodycznymi dotyczącymi korzystania z materiałów proponowanych przez autorów Waltera Lohferta i Theo Scherlinga.